پیش بینی قیمت دلار/ زیر پای دلار خالی شد

دلار یک واحد پولی است که در بسیاری از کشورها به عنوان واحد پول استفاده می‌شود، از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، هند، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی. بررسی روند کلی قیمت‌ها در ایران، حاکی از رشد مداوم سطح عمومی قیمت دلار و سایر قیمت‌هاست که این شرایط تورمی بسیاری از متغیرهای اقتصادی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. در اولین روز هفته، قیمت دلار یک کانال فرود آمد.

بررسی روند بازار ارز، از عقب‌نشینی قیمت دلار به یک کانال پایین‌تر حکایت دارد. دلار که در آخرین معاملات پنج‌شنبه هفته گذشته به صورت هیجانی تا محدوده ۵۲ هزار و ۱۵۰ تومان بالا رفته بود، اما از لحظات آغازین معاملات دیروز در سراشیبی قرار گرفت و تا مرز کانال ۵۰ هزار تومان پایین آمد.

آخرین قیمتی که دیروز در بازار ارز از قیمت دلار ثبت شد، ۵۱ هزار و ۱۲۶ تومان بود. در این شرایط، برخی از معامله‌گران معتقدند که کف قیمت دلار در همین حدود ۵۱ هزار تومان است. اما برخی نیز عنوان می‌کنند کف قیمت دلار در شرایط کنونی در کانال ۵۰ هزار تومان خواهد بود؛ اگرچه گروهی از معامله‌گران عنوان می‌کنند در صورتی که خبر آتش‌بس جنگ غزه بیاید، دلار می‌تواند به زیر کانال ۵۰ هزار تومان برود.

به عقیده کارشناسان، عدم‌تغییر در شرایط درگیری‌های نظامی منطقه از جمله مهم‌ترین عوامل شکست روند افزایشی اخیر است. این افراد معتقدند که بازار در روزهای پایانی هفته گذشته به استقبال ریسک‌های احتمالی سخنرانی دبیرکل گروه حزب‌الله رفته بود که پس اتمام این سخنرانی و عدم‌تغییر رویکرد جدید در مناقشات، این ریسک‌ها از میان رفت و رشد قیمت بازار نیز جبران شد.

پیش بینی قیمت دلار

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی درباره چشم‌انداز اقتصاد ایران تا پایان سال ۱۴۰۲ گفت: بنا به روند نقدینگی و رشد اقتصادی، تورم در پایان سال حدود ۴۰ درصد و متوسط قیمت دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان خواهد بود. در بازارهای دیگر هم با همین تورم حرکت خواهیم کرد؛  به غیر از بازار بورس که احتمالاً کمتر از تورم حرکت خواهد کرد.

وی توضیح داد که وضعیت اقتصاد ایران به گونه‌ای است که سیاست‌های پولی به درستی اجرا نشده‌اند. این موضوع به بن‌بست رسیده و اگر نرخ بهره بیشتر افزایش یابد، شرایط بنگاه‌ها بدتر می‌شود. از طرف دیگر، اگر نرخ بهره بالا نرود، نرخ بهره حقیقی منفی می‌ماند و این باعث افزایش تورم می‌شود. همچنین، سیستم وام دهی در حال حاضر تقریباً متوقف شده است و فقط وام‌ها تجدید می‌شوند.

وی افزود که به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال، بانک مرکزی مجبور خواهد بود وام‌های جدیدی را پرداخت کند، اما در اقتصاد ذینفعانه، این وام‌ها به گروهی می‌رسد که قدرت بیشتری دارند و بسیاری از بنگاه‌هایی که دارای ریال واقعی هستند، با مشکل مواجه می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در ادامه این تورم، همه بنگاه‌ها در نیمه دوم سال به شدت دچار مشکل سرمایه در گردش خواهند شد و این موضوع، خیلی از بنگاه‌های ما را زمین‌گیر خواهد کرد.

مولوی عنوان کرد: این یعنی در سیستم فشاری که الان روی ضریب فزاینده و پایه پولی تاثیر می‌گذارد و حرکت را کند می‌کند، تجدیدنظر شود و این باعث می‌شود واگرایی‌ای که بین نقدینگی و پایه پولی وجود دارد، همگرا شود و ما به سطوح بالاتری از رشد نقدینگی برسیم که حدود کانال ۳۰ درصد خواهد بود. با حساب کانال ۳۰ درصد و نقدینگی ابتدای سال ۱۴۰۱ که ۶ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود، نقدینگی در انتهای سال از ۸ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم عبور خواهد کرد. این، نوید یک تورم بالاتری را با همین رشد اقتصادی ۳، ۴ درصدی را برای سال می‌دهد.

فهرست مطالب

جدیدترین مطالب

اشتراک گذاری این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *