آیا در حال حاضر شرایط خرید طلا و سکه مناسب است؟

بازار طلا و سکه در اوایل آبان ماه به وضعیتی ثابت رسیده است و قیمت‌ها در محدوده‌ای مشخص قرار دارند. این امر در حالی اتفاق می‌افتد که در طول یک ماه گذشته، بازار با نوسانات بسیاری مواجه بوده است. در ادامه با توجه به این‌که برخی قصد خرید سکه و طلا را دارند، به بررسی شرایط و وضعیت بازار طلا و سکه می‌پردازیم.

تثبیت قیمت سکه و طلا در بازار

با وجود افزایش و کاهش قیمت در بازار در طول یک ماه گذشته، در ابتدای آبان ماه، قیمت سکه با ۲۸ میلیون تومان و قیمت طلا با ارزش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تثبیت شد.

قیمت سکه امامی در طول ماه گذشته از ۲۷ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان به ۲۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است، به این معنی که خریداران در این بازه زمانی، حدود یک میلیون و ۴۶ هزار تومان سود کسب کرده‌اند. بازار سکه در نیمه مهرماه به اوج قیمت خود، مبلغی نزدیک به ۳۲ میلیون تومان رسید. قیمت سکه در روز 17 مهرماه با توجه به ریسک‌های سیاسی منطقه‌ای و افزایش بهای طلا در بازار جهانی، به مبلغ ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

پیش‌بینی وضعیت بازار با توجه به بحران فلسطین

 فعالان بازار معتقدند که نوسانات قیمتی در بازار، تاثیرات منفی بر تقاضا گذاشته است و افرادی که به دنبال خرید سکه و طلا هستند، در این شرایط دیگر تمایلی به خرید ندارند. نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اظهار داشته است که ۵۰ درصد از افزایش قیمت‌های دو هفته اخیر، کاهش یافته و پیش‌بینی کرده است که تا پایان هفته نوساناتی در حد 1 تا ۳ درصد در بازار مشاهده خواهد شد.

وی، درباره وضعیت بازار طلا و سکه اضافه کرد: بحران فلسطین نوسانات چشمگیری در قیمت‌های سکه و طلا ایجاد کرده است؛ به‌‌طوری که در سه روز اول بحران، قیمت سکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت طلا ۱۳۰ هزار تومان افزایش داشت؛ اما، پس از آن ۵۰ درصد از این افزایش قیمت، کاهش پیدا کرد.

تاکید بر ثبات نسبی در قیمت‌ها و اشاره به کاهش تقاضا در بازار توسط بذرافشان خبر از این دارد که شرایط بازار در حالت التهابی نبوده و بازار به سمت ثبات در حال حرکت است.

بذرافشان تصریح کرده است که تا پایان هفته باید منتظر نوساناتی در حد 1 تا ۳ درصد باشیم و در صورتی که اتفاقی در بازار جهانی رخ ندهد، نوسانات ارز در بازار داخلی محدود خواهد بود و با توجه به کاهش تقاضا، تغییراتی در این حدود، برای بازار امری معقول به نظر می‌رسد.

افزایش 92 هزار تومانی قیمت طلا

در طول این دوره، قیمت طلا در بازار به ۲ میلیون و ۴۱۳ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در ابتدای مهرماه، هر گرم طلای ۱۸عیار با قیمت ۲ میلیون و ۳۲۱ هزار تومان معامله می‌شد. به این ترتیب، قیمت طلا در این بازه زمانی ۹۲ هزار تومان افزایش یافته است. در روز هفدهم مهرماه، هر گرم طلای ۱۸عیار، مرز ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار تومان را رد کرده بود.

نتیجه گیری

با توجه به تثبیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در ابتدای آبان ماه و کاهش نوسانات بحران فلسطین، به نظر می‌رسد که شرایط بازار در حالتی پایدار قرار گرفته است و اگر در بازار جهانی شاهد اتفاق و رخداد خاصی نباشیم، تا پایان هفته شاهد نوساناتی در حدود ۱ تا ۳ درصد خواهیم بود و با توجه به کاهش تقاضا، شرایط بازار ثابت خواهد بود.

فهرست مطالب

جدیدترین مطالب

اشتراک گذاری این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *