10 روش تشخیص دلار تقلبی

در بازار خرید و فروش ارز، ارزهای دلار و یورو روزانه به طرز فراوانی معامله می‌شوند. اما یکی از چالش‌هایی که خریداران با آن روبه‌رو هستند، ترس از خرید ارزهای تقلبی است و نگرانی از از دست دادن سرمایه‌ی خود. به همین دلیل، در این مقاله، تعدادی از بهترین راهکارهای اصلی برای تشخیص دلار تقلبی را برای شما تهیه کرده‌ایم. با استفاده از این راهکارها، می‌توانید ریسک خرید ارزهای تقلبی را به حداقل برسانید.

چند نوع دلار در بازار وجود دارد؟

بطور کلی در بازار بین‌المللی ارز، چندین نوع دلار وجود دارد. بعضی از انواع معروفترین نوع دلارها عبارتند از:

  • دلار آمریکا (USD): این دلار به عنوان ارز رسمی ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود و در سراسر جهان به عنوان ارز تجارتی و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.
  • دلار کانادا (CAD): این دلار به عنوان ارز رسمی کانادا استفاده می‌شود و در تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مربوط به کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دلار استرالیا (AUD): این دلار به عنوان ارز رسمی استرالیا شناخته می‌شود و در تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مربوط به استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دلار نیوزیلند (NZD): این دلار به عنوان ارز رسمی نیوزیلند استفاده می‌شود و در تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مربوط به نیوزیلند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دلار هونگ‌کنگ (HKD): این دلار به عنوان ارز رسمی منطقهٔ ویژهٔ اداری هونگ‌کنگ چین استفاده می‌شود و در تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مربوط به هونگ‌کنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش های تشخیص دلار اصل و تقلبی

1- جنس اسکناس: راحت‌ترین راه برای تشخیص اصل بودن اسکناس دلار لمس آن هست، چون از نوعی کتان ویژه ساخته شده که در بازار به صورت تجاری فروخته نمی‌شود. به همین دلیل اگر مدتی با این اسکناس‌ها سر و کار داشته باشید در عمل به راحتی با لمس کردن آن متوجه کاغذی بودن اسکناس جعلی و کتانی بودن اسکناس اصل خواهید شد.

2- وضوح بالا: گوشه‌های اعداد و شکل‌ها دارای نوک تیزی هایی است که در اسکناس‌های تقلبی این تیزی‌ها به شکل گرد چاپ می‌شوند و به عبارتی شکل‌ها دارای وضوح و دقت کافی نیستند. دلیل آن هم پایین بودن کیفیت پرینتر‌ها یا دیگر روش‌های معمولی چاپ اسکناس تقلبی است که قابلیت چاپ این تیزی‌ها را با وضوح و جزئیات بالا ندارند.

3- تکراری نبودن شماره سریال ها: این روش به ویژه برای کنترل اسکناس با تعداد بالا خیلی سریع عمل می‌کند، چون با بر زدن سریع اسکناس‌ها می‌شود شماره سریال‌ها را کنترل کرد که به شکل خیلی تابلو همه از یک نوع نباشند! (چون چاپ اسکناس‌های تقلبی با شماره سریال‌های مختلف کار سختی است و به همین دلیل معمولا آن‌ها را بین اسکناس‌های دیگر پخش می‌کنند.) اگر دسته اسکناس کاملا نو باشد شماره سریال‌ها از ۰۰ تا ۹۹ خواهند بود و اگر هم خیلی نو نباشند که به صورت تصادفی خواهند بود.

4- براق بودن یکی از عددها: در هر چهار گوشه اسکناس دلار، عدد اسکناس نوشته شده (۱۰۰، ۵۰، ۲۰ و غیر) که یکی از آن‌ها حالت طلاکوب و براق دارد و در مقابل نور برق می‌زند.

5- به برش کاغذ اسکناس کاملا دقت کنید. نباید کوچک‌ترین اشکالی داشته باشد.

6- اسکناس دلار اصل دارای خط با حروف و نوشته لاتین بوده که حتی از کنار دسته ده هزارتایی قابل مشاهده است.

7- اسکناس دلار اصلی علاوه بر سریال سال ساخت و سریال، شماره سری نیز دارد.

8- اسکناس دلار اصل به هیچ صورت در ارتباط با آب رنگ پس نمی‌دهد و تداخل رنگ ندارد.

9- خط دور اسکناس دلار میکروپرینت است که با ذره‌ بین خوانده می‌ شود.

10- زیر نور لیزر قرمز در صرافی ها ، دو سمت اسکناس دلار براحتی قابل تفکیک و نقش‌ها بر جسته است.

به یاد داشته باشید همیشه جاعلان دلار مبتدی نیستند. بنابراین نگران اسکناس‌های تقلبی کاملا حرفه‌ ای باشید که تنها راه شناخت آنها نور ماورا بنفش است.

فهرست مطالب

جدیدترین مطالب

اشتراک گذاری این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *